tisdag 10 maj 2022

Vitsåpade golv

Vitsåpade golv

Här hittar du ett stort utbud av kvalitetsgolv från kända varumärken. Brett sortiment och massor av kunskap och inspiration när det gäller golv. Vi börjar med att tömma golvet från möbler och textilier. Sedan blöter vi golvet med kallvatten , en liten del åt gången då vi har ett stort golv.


Jag har nyligen lagt in nya massiva obehandlade furugolv i huset, 180x30mm. Jag har bestämt mig för att luta och vitsåpa golven och så har jag nu. I närliggande sovrum behöver nya golv läggas. Jag gillar verkligen vitsåpade golv men vet att det inte är helt i stil.


Blöt golvet ordentligt med kallt vatten, antingen del för del om golvet är stort, eller hela golvet på en gång, innan du börjar skura. Vi ska snart flytta in i ett hus där det är vitsåpade trägolv i nästan alla rum. Om jag jämför med vårt vitsåpade björkbord kan jag säga att det blir mer och mer tåligt ju mer.


Vitsåpade golv

Det finns andra ytbehandlingar att välja än olja och lack om du har ett golv av massivt trä. Här får du en steg-för-steg-beskrivning. Tvätta golvet i träets längdriktning, till exempel med en mopp eller med blått skurblock. Det är viktigt att du arbetar med två hinkar, varav den ena. Bilden visar golvet Ek Modern Vit är ett klassiskt golv i ny tappning.


Det är behandlat med vit hårdvaxolja som ger en naturligt ljus och vacker ton. Torkningen är vilket gör att golven är klara att läggas in. Brädorna är spontade och oftast även ändspontade. Går utmärkt att kombinera med golvvärme,.


Vitsåpade golv

Dock är vi väldigt dåliga på att sköta golvet. Vi har vit såpade golv hemma. Golvet bör spikas i bjälkar eller befintligt undergolv, finns ingendera rekommenderar vi att lägga en plywoodskiva av minst mm tjocklek och ovanpå denna spika.


Skillnaden i verkligheten är större än på bilden. Några skurningar till krävs för att golven ska bli riktigt tåliga. Vi ska flytta in i vårt funkishus där det delvis ligger stavparkett i ek. Jag har gjort min hall helt vit med vitkalkade, vitsåpade golv.


Vitsåpade golv

Jag tänker ha rött som accentfärg. Lägger in röd linoleum innanför ytterdörren. Gammeldags Trälut används som förbehandling av nyslipade golv , paneler eller möbler av furu, gran och lärk.


Bevarar träets ljushet, ger det patina eller en. Golvplank hyvlat av gran från norra Hälsingland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.