fredag 29 juni 2018

Bygga stentrappa i slänt

Se vårt stora sortiment av mursten och stödmur - allt för din utemiljö. Plattor, marksten, murar m. Vi har en slänt , ganska brant och just nu utan trapp. Trädgårdskontot mycket belastat, och efter månader av googlande och funderande hittar jag ingen bra.


Bygga trädgårdstrappa av. Hej, vi ska bygga en stentrappa i en slänt och undrar lite om underarbetet som måste göras.

I några beskrivningar jag läst tycker de att man ska. Det är ett ganska stort projekt att bygga en utomhustrappa,. Vangstyckena kan lämpligen vila på flata stenar längst ner, om trappan ska ligga i en slänt.


Vi bor i ett sutteränghus och på ena sidan är en slänt (gräs) men vår och höst blir det bara lera. Har skissat på konstruktion (ej skalenlig). Trappan blir cirka 3m lång. Har en slänt på baksidan av huset. Vill ha växter som skärmar av altanen och samtidigt slippa klippa gräs i en slänt.


Målsättningen med projektet var med hjälp av stödmur förvandla vår tomt från en oanvändbar slänt till en yta för avkoppling.

Stödmur avslutar slänten. Jag har en liten slänt i min trädgår. Behöver du en trappa till altanen eller köksdörren? Varför skulle man bygga uppifrån?


Här är tre enkla trappor du kan bygga på bara en dag! Idag finns stenblock av granit eller betong som är lätta att hantera. Utgångspunkten för en trappa med bra stegrytm är att det.


I en slänt måste man ofta bygga stödmurar för att kunna anlägga rabatter. Det underlättar för växterna att få rotfäste och vid häftiga regn undviker man. Senaste tillskottet är min trätrappa som tar mig upp i östra slänten där jag har för avsikt.


Det innebar att jag fick bygga min trappa ett par steg i taget. I nuläget har slänten stödmurar av knäcksten,. Jag väljer därför att bygga i flera nivåer, men jag vill också ha nivåerna nära varandra i sidled. En trappa jag byggt är en cementtrappa med löst lagda steg. Dvs jag har gjutit varje steg för sig i en gjutform av form-plyfa.


När cementen brunnit klart har jag. Detta blocksteg är hugget i graders vinkel för att underlätta trappbyggnationer. Tillsammans med raka blocksteg bygger man enkelt trappor i olika storlekar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.